Страницы

вторник, 11 сентября 2018 г.

До уваги батьків! (1)

Конфлікт дитини з однолітками: як реагувати дорослим
Ірина ТЮРЮТІКОВА, 
психолог-консультант, Київ
Маленька дитина почувається центром всесвіту, сонцем, навколо якого рухаються планети батьків, старших братів і сестер та інших близьких дорослих. Проте рано чи пізно дитина йде до дитячого садка, де поруч з нею з’являються інші «сонця», які так само вважають, що все має обертатися навколо них. Нерідко, аби відстояти власну унікальність, діти намагаються виділитися та показати, що вони «не такі як усі». Тоді й виникають конфлікти…
Чимало батьків не розуміє, що конфлікт між дітьми — не деструктивне явище, а життєвий ресурс. Він допомагає дошкільникам навчитися вирішувати міжособистісні проблеми. Цілком природно, що кожна особистість, кожен малюк має отримати власний життєвий досвід. І вікові особливості відіграють у цьому важливу роль. Утім, багато батьків сприймають конфлікти між дітьми надто емоційно та надають їм суто негативного забарвлення.
Так, приміром, період трьох років умовно можна назвати «чистим аркушем». У цьому віці вплив моделей поведінки близьких дорослих має «вибуховий ефект». У таких випадках батьки не розуміють дивної поведінки дитини, тож нарікають — «Ми цього не навчали», «Звідки
він (-а) це почув (-ла)», «У нашій сім’ї так не говорять». Батькам не варто дивуватися, що їхня дитина «погано» поводиться. Вони мають зрозуміти й усвідомити, що дитина почала спілкуватися з іншими. Вона спостерігає за тим як вони спілкуються. Тож цілком природно, що дитина переймає поведінку оточення.
Поступово, з віком дитина набуватиме власного поведінкового досвіду. Важливо, аби батьки брали активну участь навіть в буденних справах дитини. І не прогледіли життєві події, під час яких дошкільник вперше стикається з конфліктними ситуаціями та несправедливістю.
Погляди батьків та вихователів на непорозуміння дітей з однолітками відрізняються від того, як сприймають конфліктні ситуації самі дошкільники. Схематично конфлікт в очах дорослого має такий вигляд, як на рис. 1.
https://e.profkiosk.ru/service_tbn2/iiiv9j.jpg
Рис. 1. Конфлікт дітей очима дорослих
Зовсім по-іншому цю ситуацію бачить дитина (рис. 2). Аби осягнути це, дорослим слід прагнути зрозуміти почуття самої дитини, яка опинилася в ситуації конфлікту. Така космогенічна схема може допомогти дорослим подивитися на ситуацію очима дитини.
https://e.profkiosk.ru/service_tbn2/oh3hbf.jpg
Рис. 2. Дитина — центр власного Всесвіту
Чого не помічають дорослі
Нині у стрімкому ритмі побутових проблем дорослий не завжди встигає абстрагуватися та максимально безоцінно та спокійно вислухати дитину і почути її прохання чи скаргу.
Коли дитина посварилася з товаришем у групі, ні мами, ні тата поруч не було. У ліпшому разі свідком конфлікту був вихователь, якого дитина сприймає неоднозначно. До моменту «розбору польотів»/«прочуханки» у свідомості дитини минає ціла вічність. У цей час в душі дитини вирує колосальний спектр переживань та очікувань. Це лише з боку здається абсолютно очевидною дрібничкою, коли хтось забрав лопатку в пісочниці, стукнув по плечу, показав язика тощо. Дрібничкою для дорослих, проте аж ніяк не для дитини, яка до цього часу не відчувала нерозуміння, засудження чи душевного дискомфорту.
Зазвичай під час індивідуальної консультації батьки зауважують: «Він (-а) ще зовсім маленький (-а)», «У такому віці діти ще нічого не тямлять». Насправді дошкільники все розуміють і щонайголовніше — відчувають, та у них ще не сформувалися ті «психологічні фільтри», які дають змогу безпечно пропустити події/переживання крізь себе.
Колективне читання та обговорення
Спільне читання дитячої літератури з близькими дорослими допомагає дитині пізнавати світ та моральні категорії, підвищує рівень емпатії. Чимало батьків недооцінює важливість такої взаємодії з дітьми. Окрім цього, коментарі чи поради батьків не завжди зрозумілі дітям чи збігаються із загальноприйнятими соціальними нормами поведінки.
Саме колективне читання у групі дає дітям змогу не лише заповнити прогалини у знаннях, а й спільно з однолітками обговорити кожну розповідь. Своєчасне спостереження за тим, як дошкільники сприймають той чи той художній твір або розмірковують про поведінку персонажів, допомагає усунути гострі та болючі реакції дітей на перші зіткнення з життєвими несправедливостями

Комментариев нет:

Отправить комментарий