Страницы

вторник, 21 апреля 2020 г.

22.04.2020,позакласне читання

Сьогодні у нас позакласне читання.

- Давайте, пригадаємо, хто автор тексту "Відповідь"
- Ну звичайно ФЕДР (давньоримський байкар).
ДОСЛІДЖЕННЯ:
- А хто такий байкар?
БАЙКАРяч. Складачавтор байок.. 
- А що таке байка?
Байка – це різновид ліро-епічного жанру, невеликий за розміром, алегоричний, повчальний твір з яскраво вираженою мораллю; оповідання, в якому головними дійовими особами є не тільки людьми, а й можуть тварини, рослини, неживі предмети, які уособлюють певні ідеї та людські характери.
Першим байкарем вважають легендарного елінна Езопа, який жив у VI-V століттях до нашої ери.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/kogo-nazivayut-baykarem/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Продовжимо  знайомитись з байками Федра.

Пролог

Поет Езоп байки ці повигадував,
А я ( Федр)лише у шестистопні вірші вклав.
Подвійна користь з книжки: і смішить вона,
І учить жити мудрою порадою.
Коли ж захоче хтось мені закинути,
Що звірі і дерева розмовляють тут,
Хай знає, що без жарту не бува байок.
- Хто перший  вигадав теми байок? (Езоп)
А Федр видав їх у віршах.
- Прочитай байку.
 1. Вовк та Ягня

Ягня і Вовк до річки підійшли колись
Напитися води. Вовк, звісно, вище став,
Ягня за течією нижче. А проте,
Знайшов до сварки душогубець зачіпку.
"Ти що, - озвався, - каламутиш воду тут,
Де я звик пити?" Злякане ягня на те:
"Цього не може бути, бо вода тече
Від тебе, Вовче, у моєму напрямку!"
Слова правдиві Сірого розсердили:
"А хто ж півроку тому ображав мене?"
Ягня: "Тоді я ще й не народилося!"
"Не ти - твій батько, отже, досолив мені!"-
Нарешті мовив Вовк і розідрав Ягня.
Написано цю байку про людей, які
Облудою невинних прагнуть знищити.

- Що ти відчував після прочитаного? (Несправедливе ставлення Вовка до Ягняти)

- Хто головні герої байки? (Звірі).
- Чи розмовляють звірі у байках? (Так. Байкарі висміюють негативні риси  людей, але головні герої  тварини).
- А чи знаєш ти, що у кожної байки є мораль?
  Мораллю називається повчальний висновок у байці, тобто те, що хотів сказати байкар читачам, чому він хотів їх навчити цією байкою. 
https://znanija.com/task/18589420

- Прочитай останні 2 рядки байки.
- Хто кого принизив і знищив? (Вовк невинне Ягня)
- Порівняй байку Леоніда Глібова "Вовк і Ягня". Він теж читав байки Езопа і переказав їх так:

Леонід Глібов
ВОВК ТА ЯГНЯ
Байка

На світі вже давно ведеться,
Що нижчий перед вищим гнеться,
А більший меншого тусає та ще й б'є —                                                      

Затим що сила є...
Примір недовго б показати
Та — цур йому! Нащо чіпать?..
А щоб кінці як-небудь поховать,
Я хочу байку розказати.
Улітку, саме серед дня,
Пустуючи, дурне Ягня
Само забилося до річки —
Напитися водички.
От чи пило, чи ні — глядить:
Аж суне Вовк — такий страшенний
Та здоровенний!
Та так прямісінько й біжить
До бідного Ягняти.
Ягняті нікуди тікати;
Стоїть, сердешне, та дрижить...
А Вовк, неначе комісар, кричить
(Він, щоб присікаться, знайшов причину):                                                     
—  Нащо се ти, собачий сину, 
Тут каламутиш берег мій
Та квапиш ніс поганий свій
У чистую оцюю воду?
Та я тобі за сюю шкоду —
Ти знаєш, що зроблю?..
Як муху, задавлю!
—  Ні, паночку,— Ягня йому мовляє,—
Водиці я не сколотив,
Бо ще й не пив;
А хоч би й пив, то шкоди в тім немає,
Бо я стою зовсім не там.
Де треба пити вам.
Та ще й вода од вас сюди збігає...
—  Так себто я брешу? — тут Вовк йому гукнув.
Чи бач! Ще і базікать стало...
Такого ще поганця не бувало!..
Здається, ти й позаторік тут був
Та капості мені робив?..
Тривай же!
Ти думаєш, що я забув?
—  Помилуйте! — йому Ягнятко каже,—
На світі я ще й году не прожив.
—  Так брат твій був.—
Нема братів.
—  Так, може, батько,
Коли не дядько...
Або ж хто-небудь з ваших був...
Хіба не знаю я, не чув,
Що ви усі мене б із'їли,
Якби вловили? Собаки й вівчарі твої,
Усі ви — вороги мої;                                                                                       

Од вас мені життя немає...
Ще мало я терпів?
—  Так чим же я вам досадив? —
Ягнятко, плачучи, питає... -—
Цить, капосне! Либонь, не знає...
Ще й огризається, щеня!
Що ти за птиця? Ти — Ягня!
Як сміло ти мене питати?
Вовк, може, їсти захотів!..
Не вам про теє, дурням, знати.—
І - Вовк Ягнятко задавив...
Нащо йому про теє знати,
Що, може, плаче бідна мати
Та побивається, як рибонька об лід:
Він Вовк, він пан... йому не слід..

(1854)

- Прочитай мораль байки.

Леонід Іванович Глібов - це ім’я відоме кожному українцеві. Воно стоїть в одному ряду із іменами всесвітньо-відомих байкарів: Езопа, Лафонтена, Крилова. Саме як байкар Глібов здобув широке визнання в українській літературі. Він виставляв на посміховисько одвічні суспільні біди, надаючи їм українського забарвлення. Жива, багата мова, легкість діалогів та дотепність байок зробили їх популярними серед дітей і дорослих.


- Порівняй ці дві байки. Що у них спільне?
- Чому вчать тебе ці байки?
- Який у тебе настрій?
- Що нового ти дізнався на уроці?

Комментариев нет:

Отправить комментарий